منابع نهضت عاشورا-3؛ نقش مکتب تاریخ نگاری شام در تحریف حماسه عاشورابا فتح شام در سال هفدهم هجری و پذیرش اسلام در این منطقه دیری نگذشت که تعدادی از صحابه، تابعین و قاریان و حافظان قرآن برای تبلیغ و گسترش آیین اسلام به شام رفتند. این عده بتدریج فوت کرده و در جای جای این سرزمین دفن شدند و بقعه هایی برای آنان ایجاد شد. فراوانی تعداد بقعات به علاوه مساجد و مدارس اسلامی احداث شده در شامات، انگیزه ای بود برای شرح حال نویسی، توصیف بناها و ثبت تاریخ محلی که منجر به مکتب تاریخ نگاری شام گردید و به موازات مکاتب تاریخ نگاری حجاز و عراق در تاریخ اسلام پیش آمد. جریان تاریخ نگاری مکتب شام که از سوی معاویه بن ابی سفیان بنیانگذاری شده بود در دوران ولید و هشام بن عبدالملک از خلفای اموی گسترش یافت و مشخصه آن خصومت و دشمنی با اهل بیت رسول خدا(ص) بود که این مشخصه بتدریج به تألیفات سایر مورخان تاریخ اسلامی نیز راه یافته است. مکتب تاریخ نگاری شام با تألیف کتاب هشتاد جلدی تاریخ مدینه دمشق رونق بیشتری یافت و این کتاب به عنوان منبعی مهم مورد توجه قرار گرفت. مؤلف این کتاب ابن عساکر (م 571 ه. ق) به تناسب موضوع جلدهایی را به پیامبراسلام حضرت محمد(ص)، امیرالمؤمنین علی(ع) وامام حسین(ع) اختصاص داده است. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |